Mahdavi SCH
user image ورزش صبحگاهی جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵
ورزش صبحگاهی

                                                                              اهیمت و اهداف ورزش صبحگاهی در مدارس

 

ورزش مجموعه فعالیت های بدنی و امور جسمانی است که باعث سلامتی و نشاط می‌شود. عمده‌ترین ثمره پرداختن به ورزش دست‌یابی به سلامت جسمانی و روانی است. در تامین سلامت و تندرستی منظور کردن ورزش و فعالیت های جسمانی به عنوان یک ضرورت در برنامه‌های روزمره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت آموزشی مدارس می تواند عامل مهمی در ایجاد نشاط و شادابی و تامین سلامت جسم و روح دانش‌آموزان باشد. این برنامه با توجه به ویژگی های خاص دانش آموزان در ۳ بخش گرم‌کردن، پیاده کردن هدف و بازگشت به حالت اولیه طراحی می‌شود.

انجام این برنامه در ابتدا با افزایش تدریجی ضربان قلب توام است که به آستانه تحریک برای افزایش استقامت عمومی می رسد و سرانجام به حالت اولیه بر می گردد. اجرای ورزش صبحگاهی به طور منظم و روزانه می تواند نقش بسیار مهمی در کسب آمادگی جسمانی، روانی و نشاط و شادابی دانش آموزان داشته باشد. انجام چند حرکت ساده و منظم آن هم درچند دقیقه بدن را در مقابل عوارض جسمی زیادی مصون می دارد. یک برنامه ورزشی مناسب چگونگی تناوب وتکرار تمرینات، شدت تمرینات و در نهایت مدت زمان اجرای تمرینات را در بر می گیرد:

1-تناوب تمرینات حداقل ۵ روز درهفته
2-شدت تمرینات به قدری که به نفس نفس بیفتد. این به آن معناست که تعداد ضربان قلب شما حداقل به ۶۰ درصد حداکثر ضربان قلبتان افزایش یابد.
3-مدت اجرای تمرینات، حداقل تا ۱۰دقیقه باشد تا برای بدن مفید واقع شود

نرمش مداوم باعث انبساط خاطر و شادابی می شود، بیشتر افسردگی ها در کودکان در دوران ابتدایی و در نوجوانان در دوره راهنمایی و دبیرستان است. این افسردگی ها بیشتر زاییده حوادث نامطلوب زندگی است که معمولاً نیاز به دارو و درمان ندارند و اگر عوامل ایجاد کننده آن برطرف شوند خود به خود درمان می شوند . تمرینات بدنی و ورزش یکی از راه های علاج وتسکین فشارهای روانی است.

 از آنجا که فشارهای روانی می توانند باعث بروز خستگی شوند، تمرینات بدنی موجب بالارفتن قدرت عضلانی می شوند و خون بیشتری در آن ها جریان می یابد و از میزان خستگی و دردهای عضلانی ناشی از فشارهای روانی می کاهد، همچنین تمرینات بدنی با افزایش سطح آندروفین خون موجب بالا رفتن نشاط و شادابی در افراد می‌شوند، بنابراین دانش آموزان قابلیت های بیشتری برای فائق آمدن بر مشکلات روانی را پیدا می‌کنند دانش آموزانی که اقدام به فعالیت منظم می‌کنند هدفمند و امیدوار شده و تغییرات زیادی را دراهداف زندگی خود به وجود می‌آورند
فواید ورزش صبحگاهی بر اساس تحقیقات به عمل آمده
:

  • ورزش صبحگاهی به میزان زیادی در کاهش افسردگی دانش آموزان نقش دارد
  • در تقویت احساسات دانش آموزان نقش به سزایی دارد
  • در تقویت صداقت دانش آموزان تقریباً تأثیر دارد
  • تأثیر زیادی بر ایجاد آرامش در دانش آموزان دارد
  • تأثیر فوق العاده ای بر کاهش فشارهای روانی دارد
  • در ایجاد نشاط و شادابی تأثیر به سزایی دارد
  • تأثیر مهمی در ایجاد روابط اجتماعی دارد
  • اهمیت متوسطی در پیشرفت درسی دارد
  • تا حدودی بر میزان علاقمندی به درس های دیگر تأثیر دارد
  • می تواند تأثیر زیادی بر افزایش سرعت یادگیری داشته باشد
  • به طور متوسط بر میزان نکته سنجی دانش آموازن تاثیر دارد
  • می تواند در برقراری ارتباط نزدیک تر بین معلم و دانش آموز مؤثر باشد
  • تأثیر متوسطی بر افزایش مهارت های درسی و غیر درسی دارد

با توجه به تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ورزش صبحگاهی بیشتر روی عوامل روحی و روانی تأثیر دارد. نتایجی که از این تحقیق به دست آمده ، بیانگر این واقعیت است که با سازمان دهی مناسب ورزش صبحگاهی در مدارس، می توان دانش آموزان را با روحیه ای مناسب سرکلاس فرستاد و آن ها را حتی برای لحظات بعد از کلاس، از نظر روحی و روانی تقویت کرد.
بررسی حاضر مؤکد این موضوع است که ورزش صبحگاهی با حرکات نرمشی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر روز می تواند، کم هزینه ترین و مؤثرترین روش برای افزایش روحیه کارایی افراد در هر مقطع باشد. بنابراین هم سو با نتایج تحقیقات دیگر می توان گفت که ورزش صبحگاهی تأثیر مثبتی بر عوامل روحی و روانی دارد و می تواند بر انگیزه ی تحصیلی دانش آموزان نیز اثر گذار باشد.

 

Top